Jeg er beboer i Kristiansdal
Hvis du allerede bor i boligforeningen, finder du herunder nyttige informationer.
Bytning af bolig
Du har ret til at bytte bolig med en anden lejer af en privat eller en almen bolig.
Boligforeningen kan dog modsætte sig bytningen, hvis:
- Den fraflyttede lejer ikke har beboet boligen i 3 år,
- Boligen ved bytning vil blive beboet af flere end 1 person pr. beboelsesrum eller
- Udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig det pågældende bytte.
Ved bytning er der tale om en fraflytning, det vil sige, at boligen skal opsiges, istandsættes (14 dages istandsættelsesperiode), og der skal betale nyt indskud, som ved en ganske almindelig udlejning, forskellen er blot, at man tilsidesætter ventelisten.
Ejendomsmester
Alle henvendelser vedrørende reparationer skal rettes til din ejendomsmester:
Udenfor kontortid: Kan beboerservice bestilles på mail, telefonsvarer eller via vores fejlmeldings formular her på siden.
Hvis der opstår fejl, som kræver omgående udbedring: Ring til vagtcentralen ved Falck på telefon 70 27 03 24. Referer til, at Boligforeningen Kristiansdal har en vagtaftale med Falck.
Steen Sørensen e-mail: ss@kristiansdal.dk telefontid: mandag-fredag 07.30-08.30 |
Afd. 3: Vinkelvej |
Henrik Stage Juel |
Afd. 1 : Kristiandals Alle - Dalum Bygge- og Boligforening |
Jan Hansen |
Afd. 26: Østergade |
Niels Pedersen |
Alle afdelinger i: |
Holbæk: Vicevært: Henning Mørch, Telefon: 23221108, E-mail: hmoe@3cgroups.dk
Kontortid: Alle dage fra kl. 7.00-8.00, samt torsdage kl. 16.00-18.00
Fejl- og mangelliste
Her kan du hente fejl- og mangelliste til udfyldning i forbindelse med din indflytning i en af vores boliger.
Bemærk, skemaet skal være vores kontor i hænde senest 14 dage efter, at du er flyttet ind.
Fremleje
Du har ret til at fremleje din bolig i op til 2 år ved midlertidig fraflytning (sygdoms-/rekreationsophold, studieophold, midlertidig forflyttelse mv.). Der skal foreligge dokumentation for, at opholdet er midlertidigt.
Du skal selv udarbejde lejekontrakt (formular kan rekvireres på boligforeningens kontor), og vi skal understrege, at du er ansvarlig for lejemålet i fremlejeperioden (betaling af husleje, vedligeholdelsesstand, overholdelse af husorden mm.). Du må ikke kræve højere husleje, end den du selv betaler. Du må højst fremleje til én person pr. beboelsesrum.
Fremlejeaftalen skal godkendes af boligforeningen senest 2 uger før din midlertidige fraflytning.
Du kan hente en standardkontrakt her: DOWNLOAD LEJEKONTRAKT
Husk at medsende dokumentation for dit midlertidige fravær og hvis du bor i en ungdoms- eller kollegiebolig, skal der også sendes dokumentation for, at den, du fremlejer til, er under uddannelse
Fælleshuse for Kristiansdals beboere
Odensevej 18, Odense S - Service til: 50 personer
kr. 1000 pr. dag (man-tors.)
kr. 2000 pr. weekend
Lokalet udlejes ikke til ungdomsfester
Reservation: Udlejningen, tlf. 63 14 22 50
__________________________________________________________________________
Lettebækvænget 5, Odense SV - Service til: 45 personer
kr. 1200 pr. weekend
kr. 500 pr. dag fredag, lørdag, søn-, og helligdage
kr. 200 pr. dag mandag til torsdag
kr. 375 for rengøring, hvis det ønskes
Leje af værelser KR. 250,- PR. DAG
Reservation: Udlejning tlf. 63 14 22 50
Nøgle udleveres ved Lotte, tlf. 81186682
__________________________________________________________________________
Klaus Berntsens Vej 28, Odense S – service til 46 personer
Lørdag kl. 8.00 til søndag kl. 8.00 kr. 800,-
Søndag kl. 9.00 til mandag kl. 8.00 kr. 800,-
Lørdag kl. 8.00 til mandag kl. 8.00 kr. 1.400,-
Reservation: Udlejningen, tlf. 63 14 22 50
__________________________________________________________________________
Volderslevhaven 34, Odense S - Service til: 40 personer
kr. 1600 pr. 1. dag,
kr. 400 pr. efterfølgende dag
Lokalet udlejes ikke til ungdomsfester
Reservation: Udlejningen, tlf. 63 14 22 50
__________________________________________________________________________
Fælleshuset Kommandantgården i, Assens
Leje kr. 1000 pr. weekend
Udlejes kun til beboere i Assens.
Reservation: Niels Pedersen tlf. 64 71 42 28
___________________________________________________________________________
Søhustoften 61, Odense N - Service til: 56 personer
kr. 2200 pr. for 3 dage i weekend , inkl. rengøring
kr. 1500 for en hverdag (mandag-torsdag) inkl. rengøring
Lokalet udlejes ikke til ungdomsfester
Nøgle udleveres af ejendomsmester: Jan Hansen, tlf. 6618 2882
Reservation: Udlejningen, tlf. 63 14 22 50
_________________________________________________________________________
Ærtebjerggårdvej 101-206, Odense N
Service til: 50 personer
1.200 pr. weekend - 1 ekstra dag 150 kr,
enkelt dag/aften (møder, fødselsdag) kr. 500
Reservation: Pernille og Verner: Ærtebjerggårdvej 160, Odense N.
tlf. 52674280, mail: pernille.ras85@live.dk
Træffetid:
tirsdag kl. 16-18
torsdag kl. 18-20
___________________________________________________________________________
Villestoftehegnet 121, Odense NV - Service til: 40 personer
kr. 500 pr. døgn (mandag-torsdag)
kr. 1.000 for 1 weekend
Reservation: Inger Kristjansen, Villestoftehegnet 93, tlf. 66166299
Træffes bedst torsdage kl.17-19
___________________________________________________________________________
Munkemaen, Odense N - Fælleshus med service til 30 personer.
Leje hverdage (mandag -fredag) 300,00 kr.
Leje lørdag eller søndag 400,00 kr.
Leje fredag og lørdag 550,00 kr.
Leje lørdag og søndag 550,00 kr.
Leje fredag ,lørdag og søndag 700,00 kr.
Depositum ved enhver leje 1000,00 kr. hvis man ikke er beboer i afdeling 58.
Rengøring 600,00 kr.
Kontakt: Kim Larsen, Munkemaen 143. 5270 Odense N
Mobil 40373676
Mail: afd58@5270.dk
eller over afd. 58 Facebook
________________________________________________________________________
En del afdelinger har selskabslokale/fælleshus, som kun kan lejes af afdelingens beboere. Se under den enkelte afdeling..
Godt indeklima
Godt indeklima – Gode råd.
I Danmark har vi skiftende årstider med sol, nedbør og frost. Derfor isolerer og tætner vi vores huse godt for at spare på varmen. Det danske klima påvirker også klimaet inde i huset. Når materialer bliver fugtige på overfladen, gror skimmelsvampene som mug på brød.
Er det hus, som du bor i, byggeteknisk i orden og normalt vedligeholdt, kan du undgå vækst af skimmelsvampe i boligen ved at følge disse gode råd:
- Luft ud 2-3 gange om dagen ved gennemtræk i 5-10 min.
Når temperaturen udenfor er koldere end indenfor, må du kun foretage kortvarig udluftning for at undgå afkøling af vægge og dermed dannelse af kondens.
- Hold ventiler åbne i vinduer, køkken og badeværelse
Derved sikrer du et godt luftskifte, så fugtig luft kan ventileres væk.
- Tør eventuel kondens af vinduerne
Kondens på vinduerne er et tegn på, at luftfugtigheden er for høj kombineret med, at ruderne er kolde.
- Læg låg på gryden og tænd for emhætten eller luft ud
Vanddamp sætter sig som vand på kolde flader. Der må ikke dannes kondens på køkkenvinduerne under madlavning.
- Luk døren til badeværelset, når du bader. Tør op efter badningen og luft ud
Varm, fugtig luft fra badning sætter sig som vand på kolde vægge.
- Hold fuger tætte i badeværelsets gulv og vægge
Vand og fugtig luft fra badning skal væk fra badeværelset.
- Rens aftrækskanaler og lad dem stå åbne
Derved kan fugtig luft slippe væk.
- Tør dit vasketøj i tørretumbler eller udenfor
Tørring af tøj inden døre giver høj luftfugtighed og vækst af skimmelsvampe.
- Sørg for min. 5 cm afstand mellem møbler og kolde ydervægge
Luft, der cirkulerer, tørrer overfladen.
- Løft gardinerne væk fra vinduet
Tunge gardiner, der er tæt på vinduet og persienner, giver stillestående luft og dermed risiko for vækst af skimmelsvampe.
- Tænd for varmen og lad varmen være jævnt fordelt i boligen
Kolde køkkener, soveværelser og badeværelser giver høj luftfugtighed og risiko for vand på kolde flader.
- Har du brændeovn eller pejs?
Sørg for, at brændet er tørt, og opbevar det uden for boligen.
- Indret boligen, så den er rengøringsvenlig
Når det er let at gøre rent, kan du få reduceret støvet.
- Pas ekstra på, hvis I er mange i boligen
Mange mennesker i en lille bolig giver højere luftfugtighed og dermed større risiko for vækst af skimmelsvampe. Hver person i lejligheden afgiver ca. 2 liter vand pr. døgn som vanddamp eller sved.
Husleje (restance)
Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler huslejen til tiden?
Så får du en rykker med rykkergebyr og 14 dages betalingsfrist, og betaler du ikke inden for denne frist, opsiger vi lejeaftalen. Vi giver IKKE henstand med betaling af husleje!
Lad Betalingsservice klare betalingerne for dig. Klik ind på Nets og tilmeld din husleje.
http://www.nets.eu/dk-da/Pages/default.aspx
Kontonummer
Kristiansdal, Arbejdernes Landsbank, regnr. 5391, konto 0378647
Husk at angive lejernummer eller ansøgernummer
Ibannr.: DK7853910000378647
Swif-bict: ALBADKKK
CVR nr. 31491428
Klage over en beboer
Hvis du GENTAGNE GANGE inden for en periode på ca. 1 måned, føler dig generet af en medbeboers adfærd; larmende, støjende, chikanerende mm., kan du sende en skriftlig klage til os.
Når vi modtager din klage, gennemgår vi den og sender dig derefter et svar på, hvorvidt, klagen kan behandles.
Det er vigtigt, at din klage indeholder:
- En præcis beskrivelse af hvert enkelt forhold, du klager over.
- Præcis angivelse af tid og sted for hændelserne.
- Dit navn og adresse.
- Påklagedes navn og adresse.
- Oplysning om, hvorvidt du selv har kontaktet vedkommende.
- Desuden bør din klage indeholder underskrift fra dine naboer, naturligvis under forudsætning af, at de også føler sig generet.
Hvis en beboer ikke overholder reglerne for almindelig adfærd og opførsel og ikke retter sig efter vores henstillinger, er vores eneste sanktion at opsige eller ophæve lejemålet. Berettigelsen af opsigelsen/ophævelsen afgøres af Beboerklagenævnet eller Boligretten, hvor der først og fremmest træffes afgørelse på baggrund af beviserne.
Beviserne vil primært bestå i vidneforklaringer, og det vil derfor blive nødvendigt, at du og eventuelle øvrige klagere møder op i Boligretten eller ved Beboerklagenævnet og forklarer om klagepunkterne.
Forklaringerne kan med fordel støttes af detaljerede notater om, hvornår episoderne har fundet sted.
Boligretten lægger stor vægt på, at der er flere beboere, der føler sig generet og, at det er gentagne hændelser. En klage, som kun er underskrevet af 1 person, vil derfor oftest kun kunne føre en til mild påtale.
Du vil i princippet være anonym indtil en evt. sag i Beboerklagenævnet eller Boligretten. Men du skal dog være opmærksom på, at påklagede har ret til at få dit navn oplyst, hvis han/hun anmoder skriftligt om det.
Hent vores klageskema her:
Opsigelsesblanket
Lejeaftalen kan opsiges med 3 måneders varsel til den 1. hverdag i en måned.
Ønsker du at flytte med mindre end 3 måneders varsel, forsøger vi genudlejning før fristen, dog beregner vi en ekspeditionstid på ca. 6 uger, fra vi har modtaget opsigelsen.
- Genudlejning kan forsøges pr. den 1. eller 15. i en måned
- Ægtepar: Opsigelsen skal underskrives af begge ægtefæller.
- Opsigelsen sendes med post eller som indscannet fil i mail (info@kristiansdal.dk)
HUSK UNDERSKRIFTER! Fraflytter skal IKKE melde flytning til forsyningsselskaberne. Vi aflæser målere ved syn og sørger for indberetning.
Document
Boliggaranti
Vi har en del boliger, som reelt ikke bliver brugt. Det kan dreje sig om en enlig, som har mødt en anden og 'prøver det nye parforhold af, eller det kan dreje sig om beboere, som er flyttet i sommer- eller fritidshus hele året.
Men man har ikke sagt sin egen bolig op, hvilket der jo kan være mange gode grunde til. Det er jo rart at have noget at falde tilbage på.
Men det betyder jo, at der står nogle gode boliger, som ikke bliver brugt, og dem er vi jo stærkt interesseret i.
Derfor vil vi tilbyde at udstede en garanti - en boliggaranti - til:
Enlige, som siger sin bolig op for at flytte i parforhold
Pensionist/Efterlønsmodtager, som siger op for at flytte i sommer- eller fritidshus
Boliggarantien varer i 3 år og betyder, at man inden for 3 år har ret til at få den første ledige bolig i samme standard, størrelse, beliggenhed mv. som den bolig, man har opsagt.
Det koster 300 kr. at få udstedt et boliggarantibevis, og interesserede kan henvende sig til boligforeningens kontor.
Studiekontrol, bilag2
Vi foretager årlig studiekontrol i støttede ungdoms- og kollegieboliger.
Kontrollen foretages elektronisk.
Hvis du under den elektroniske kontrol bliver bedt om at indsende bilag 2, kan du downloade det her: